En lång uppdatering om viktläget.

Ja, herregud, var skall man börja? Lovade ju att jag skulle skriva flitigt om min viktresa som skulle genomföras med hjälp av överviktsenheten på Sahlgrenska. Saken är den att allt bara drar ut på tiden där och därför är det lite svårt att göra någon uppdatering, men eftersom det hänt en hel del vid sidan om istället, så det finns en del att gå igenom. 🙂
Efter sömnapné undersökningen så gick dom på semester och jag hade ingen ny tid förrän jag skulle till dietisten den 21/8, efter det skulle jag snabbt få en läkartid. Dietisten pratade länge med mig om matvanor motion osv. Även hon (precis som alla andra jag träffat där) frågade mig om jag inte skulle be om att få operation, då jag uppfyller alla kriterier för att få en operation, en sk gastric bypass. Jag meddelade i vanlig ordning att visst kunde jag tänka mig det, men det är ju flera års kötid på sahlgrenska, närmare bestämt fem och det kändes väldigt avlägset. Jag fick iaf en läkartid till den 4/9 och såg mycket fram emot att äntligen komma igång, vilken behandling det än skulle bli.
Jag har iaf sedan dess funderat fram och tillbaka och verkligen kommit fram till att operation är det jag verkligen skulle vilja få hjälp med att göra. Kollar då upp mer o mer info om hur man kan göra och upptäcker vårdgarantin och valfrihet i vården. Har ju ingen järnkoll på sådana saker, men numer är jag expert. 🙂 Så nu tänkte jag att jag skulle prata med läkaren och förhoppningsvis så fixar han en remiss til kirurgen på sahlgrenska o då kan jag åberopa vårdgarantin när jag får besked om väntetiden.
I tisdags fick jag dock ett brev från dom som verkligen fick bägaren att rinna över. Min läkartid var flyttad till den 8/10, över en månad framåt och detta fick jag reda på bara en vecka efter att jag fått tiden. Blev så fruktansvärt ledsen och besviken. Var hur laddad som helst och nu kände jag bara all motivation sjunka genom golvet. Dessutom hade dom inte telefontid förrän på torsdag.
Fick iaf tag i dom på torsdagen o dom tyckte själva att det var orimligt att man skulle behöva vänta i tre och en halv månad för att få träffa läkaren. Hon skulle dock få in nya läkartider i september nu på måndag och jag skulle då få en omgående. Kontaktade då vårdslussen och berättade hur det låg till och hon som jag pratade med där var väldigt bra, hon godkände direkt att jag kunde utnyttja valfirhet i vården och skrev ut en betalningsförbindelse till Ersta sjukhus i stockholm. Sen var Sabina uppe på vårdcentralen igår och hämtade min gamla remiss från vårdcentralen o sen gick allt iväg till Ersta. När jag pratade med utomlänsavdelningen på Ersta så fick jag informationen att de remisser som kommer in nu får läkartid i oktober och blir man godkänd för operation så fick man en operationstid tre-fyra månader längre fram. Nu hörde jag igår dock att det är remisstopp på kirurgen fram till nyår, men bara man kan få komma på läkarbesöket, så är man ju iaf inskriven o klar när dom väl släpper operationstider igen.

Ett svar till “En lång uppdatering om viktläget.

  1. Halloj
    Läste om din kamp för operation. Bra att du åberopar vårdgarantin.
    Jag o Marcos kompis Lasse har nyligen gjort operation på Ersta och han vägde vid invägningen 188 o är nu nere på 137 o han säger att de var de bästa han har gjort.
    Jag har ju oxå gjort en magsäcksoperation -99 men då en VBG som de kallas, den operationen gör dom inte längre och då jag har gått upp i vikt ( för den operationen som jag gjorde håller typ i bara 5-10 år) står jag oxå i kö nu för en GBP. Jag tillhör Danderyds sjukhus och vanligtvis är de 3 månaders väntetid men nu är de ca 5-6 månader. Så förhoppningsvis efter nyår.
    De finns en sida på nätet som heter http://www.viktop.se som är bra där kan man läsa om de mesta o se hur de gått för folk som gjort dom olika operationerna o så.
    Lycka till o hoppas du får en läkartid snart.
    /Lotta

Lämna en kommentar